Turvotus ja vatsavaivat voivat johtua ärtyvän suolen oireyhtymästä (IBS), jonka hoitomuotona käytetään FODMAP-ruokavaliota; mutta myös esimerkiksi suolistomikrobiston epätasapainosta. Jos sinulla on vatsaoireita, kokeile ensin parantaa suoliston hyvinvointia yleisesti. Jos se ei tuo helpotusta, FODMAP-ruokavaliokokeilu voi olla paikallaan.

Kokosimme tähän ravitsemusterapeuttimme kanssa tarkistuslistan, jonka avulla voit arvioida, onko vielä jotain niksiä, jota voisit kokeilla helpottaaksesi vatsan oireilua; vai olisiko aika antaa yritys FODMAP-ruokavaliokokeilulle.

1. Vähennä kaasua muodostavien ruoka-aineiden määrää ruokavaliossa, kuten kaalien, hapankaalin, sipulien, lantun, nauriin ja palkokasvien. Älä kuitenkaan rajaa niitä kokonaan pois, vaan totuttele näihin monella tavoin terveellisiin ruokiin käyttämällä niitä pieniä määrin kerrallaan. Rajoita myös hiilihapotettujen juomien ja purukumin nauttimista.

2. Suoliston oireilua voivat lisätä myös yksinkertaiset päivittäisiin valintoihin liittyvät tekijät, kuten jatkuva kireiden housujen käyttäminen, runsas istuminen etenkin huonossa ryhdissä, liikunnan puute ja passiivisuus sekä voimakas tai krooninen fyysinen tai psyykkinen kuormitus. Koeta siis välttää näitä ja löytää ratkaisuja näihin ensin.

3. Huolehdi, että ruokavaliossasi on riittävästi kuitua ja että saat sitä monipuolisesti kasviksista, marjoista ja hedelmistä sekä täysjyväisistä viljatuotteista ja tarvittaessa myös kuitulisästä, kuten psylliumista. Kuitulisän kanssa ei kannata kuitenkaan liioitella: aloita käyttö varoen, esimerkiksi ½–1 teelusikallisella päivässä annosta pikkuhiljaa lisäten.

4. Hapatetut tuotteet tekevät hyvää suolistolle: kokeile lisätä ruokavalioosi esimerkiksi hapankaalia tai maustamatonta luonnonjogurttia. Voit myös kokeilla probiootti- eli maitohappobakteerikapseleita, jotka auttavat tasapainottamaan suoliston mikrobikantaa, jonka häiriintyminen voi joskus olla suolisto-oireiden taustalla.