Helpotus vatsaoireisiin voi löytyä FODMAP-ruokavaliosta

Yhä useampi suomalainen kärsii erilaisista vatsakivuista ja -oireista, joista yleisimpien joukkoon lukeutuvat alavatsan alueen turvotus ja kivut.

Helpotusta turvotukseen ja suolisto-oireisiin voit löytää tästä artikkelista, mutta 7–20 % suomalaisen tapauksessa peruskonstit eivät riitä, vaan oireiden juuret löytyvät ärtyvän suolen oireyhtymästä (IBS), jolloin hoitomuodoksi suositellaan FODMAP-hiilihydraatitonta ruokavaliota.

Mistä on kyse?

FODMAP (fermentable oligo-, di- and monosaccharides and polyols) on yleisnimitys hiilihydraattiryhmille, jotka eivät pilkkoudu täydellisesti ohutsuolessa. Pilkkoutumattomat osat päätyvät paksusuoleen, jossa bakteerit fermentoivat ne. Sivutuotteena syntyy muun muassa suolistokaasuja, jotka aiheuttavat turvotusta ja vatsakipuja.

Joillakin ihmisillä on taipumusta reagoida tähän normaaliin ruuansulatuskanavan toimintaan herkemmin ja aistia kipu voimakkaampana. Jos oireet ovat toistuvia ja niihin liittyy myös muita suolisto-oireita, puhutaan ärtyvän suolen oireyhtymästä (IBS). Tämän hoitoon käytetään FODMAP-ruokavaliota, jossa rajoitetaan fermentoituvien hiilihydraattien määriä yksilöllisesti.

Mitä nämä mystiset FODMAP-ruokavaliossa välteltävät ruoka-aineet sitten ovat? Tässä joitakin esimerkkejä:

  • Luumu, omena, taateli
  • Palkokasvit, sipuli, sienet
  • Lehmänmaito sekä lampaanmaito- ja vuohenmaitotuotteet
  • Vehnä, ruis ja ohra
  • Keinotekoiset makeutusaineet

Kuten huomaat, mukana on monenlaisia ruoka-aineryhmiä. Esimerkiksi appelsiini sopii FODMAP-rajoitteiseen ruokavalioon, mutta omena tai päärynä ei. Samoin kaura käy useimmille, vaikka muut kotimaiset viljat aiheuttaisivatkin oireita. Ruoka-aineesta ei siis voi ryhmän perusteella päätellä sisältääkö se FODMAP-hiilihydraatteja vai ei.

FODMAP-ruokavaliokokeilu on hyvä toteuttaa systemaattisesti ja asiantuntevin ohjein: myös nämä ruoka-aineet nimittäin tarjoilevat terveyshyötyjä, eikä ole pidemmän päälle järkevää eliminoida niitä täysin omasta ruokavaliosta.

Ruokavaliokokeilu on tärkeää toteuttaa systemaattisesti ja ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaisesti. Kokosimme nämä ohjeet yhteen ilmaiseen FODMAP-oppaaseemme yhdessä ravitsemusterapeutin kanssa, jotta jokainen voisi kokeilla ruokavaliota turvallisesti ja päästä eroon ikävistä vatsaoireista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Hae sivulta

Ale!

Maitohappobakteeri

Kiinnostaako tehokas ja laadukas maitohappobakteeri? "Kärsin vatsan turvotuksesta, ummetuksesta ja muista vatsaoireista koko elämäni, kunnes aloin syödä maitohappobakteereita. Tilanne on parantunut huomattavasti, ja nyt syön niitä joka ikinen päivä." Tuote on suunniteltu niin, että se sopii erinomaisesti heille, joiden vatsa on niin herkkä, että täyteaineetkin voivat aiheuttaa oireita. Tuotteemme valmistetaan ja pakataan Suomessa.

19.00 
Ale!

Epicor

Paranna vastustuskykyä ja hyvinvointiasi jo 2 tunnissa! Nordic Glow EpiCor vahvistaa immuunijärjestelmääsi ja sen teho on kliinisesti testattu ja todistettu. Vastustuskyvyn vahvistamisen lisäksi se tuo arkeesi lisää energiaa ja parantaa stressinsietokykyäsi. EpiCorin on todettu vaikuttavan jo 2 tunnin sisällä sen nauttimisesta!

15.00 
Ale!

Kirkas näkö

Kirkas näkö -ravintolisä sisältää kliinisesti testatut ravinteet. Ikääntyessä sekä päivittäisen rasituksen takia silmiin ja näkökykyyn voi tulla monenlaisia oireita. Ne eivät liity pelkästään näkökyvyn heikkenemiseen, vaan silmät voivat olla myös kuivat, ärtyneet ja punoittavat. Se on suunniteltu yli 30-vuotiaille ylläpitämään näkökykyä, hoitamaan kuivia ja ärtyneitä silmiä sekä antamaan silmille tarpeelliset ravinteet optimaalista näkökykyä varten.

9.00 
Ale!

Sinkki Plus

Sinkki auttaa tukemaan vastustuskykyä sekä edistää luuston, ihon, hiusten ja kynsien pysymistä normaaleina. Valmistuksessa ei käytetä ylimääräisiä ainesosia, kuten säilöntäaineita, väriaineita tai pintakäsittelyaineita. Syöt päivittäin vain yhden kapselin, jotka on helppo ottaa lasin vettä kanssa. Yksi purkki antaa sinulle 60 päiväksi tarvittavan määrän sinkkiä.

8.50