Kevät on syksyn rinnalla sitä aikaa, kun flunssat ja taudit jylläävät, ja yksi jos toinenkin epäonninen kaatuu sänkyyn taudin kourissa. Nykyään onneksi tiedetään, että omaa vastustuskykyä voi tehostaa monellakin eri tavalla ja siten välttää ikävät sairastelut.

Kokosimme tähän ravitsemusterapeuttimme kanssa neljä kohtaa, joita noudattamalla vältät kurjan kevätflunssan:

1. Vältä ravinneköyhää ruokaa, kuten sokeria, vaaleita viljatuotteita ja heikkolaatuisia rasvoja. Panosta sen sijaan siihen, että syöt päivittäin runsaasti kasviksia kaikissa sateenkaaren eri väreissä ja saat joka aterialla hyvälaatuisia rasvoja kylmäpuristetuista öljyistä, pähkinöistä, siemenistä, avokadosta tai rasvaisesta kalasta.

2. Älä tingi unesta. Vaikka kiirettä ja mukavaa kevättekemistä riittäisi ja valoisat illat houkuttelisivat tekemään iltarauhoittumisen sijaan jotain muuta, pidä kiinni siitä, että saat 7–9 tuntia laadukasta unta joka yö. Muista myös rentoutuminen, johon ei lukeudu TV tai sosiaalinen media, vaan esimerkiksi kirjan lukemista tai venyttelyä.

3. Muista käsihygienia. Vaikka nykypäivän ongelma onkin liiallinen hygieenisyys, joka voi altistaa muun muassa allergioille ja autoimmuunisairauksille, flunssakaudella käsiä on hyvä pestä normaalia huolellisemmin. Näin flunssa- ja influenssavirukset ja muut taudinaiheuttajat eivät suuremmalla todennäköisyydellä pääse pesiytymään elimistöön.

4. Ota käyttöön D-vitamiinilisä. D-vitamiinilla on suuri merkitys immuniteetin säätelyssä, joten veren riittävä D-vitamiinipitoisuus auttaa torjumaan myös kausiflunssia. Vaikka keväällä auringonvalo lisääntyykin, riittävästi D-vitamiinia auringosta saa Suomessa vain lämpiminä, ulkona vietyttyinä kesäpäivinä. Lisä on siis keväälläkin tarpeen.