Joko sinäkin olet kaatunut sänkyyn flunssan tai muun taudin kourissa? Tämä aika vuodesta on tunnettu sairastelusta, mutta onneksi omaa vastustuskykyä voi tukea ja sairastumisen todennäköisyyttä vähentää päivittäisillä valinnoilla. Listasimmekin tähän postaukseen ravitsemusterapeutin vinkit flunssan välttämiseen, joita noudattamalla vältät mälsät sairastelut todennäköisemmin!

Vältä flunssa näillä vinkeillä:

1. Hyvä fyysinen kunto tukee vastustuskykyä merkittävästi. Harrasta siis säännöllistä liikuntaa ja pidä aerobinen kuntosi suorituskykyä tukevalla tasolla niin, että jaksat muutakin kuin arjen minimivaatimukset. Toisaalta liiallinen tai liian kovatehoinen liikunta suhteessa palautumiseen on sekin vastustuskykyä heikentävä tekijä. Liiku siis sopivasti.

2. Huolehdi unesta ja palautumisesta arjen keskellä. Kovassa stressissä elimistö on ikään kuin valmiustilassa, jolloin flunssakaan ei välttämättä heti iske, mutta siinä vaiheessa kun hölläät vähänkin, tauti iskee usein voimakkaan väsymyksen kera. Monella lienee tästä kokemustakin: kiireisen työjakson jälkeen osa lomasta kuluu sairastaessa.

3. Suoliston kunto ja suolistobakteerien monipuolinen ja hyvänlaatuinen kirjo tukevat immuunijärjestelmää. Pidä siis suolistostasi huolta värikkäällä, kuiturikkaalla ja eri ruoka-aineita vaihtelevalla ruokavaliolla. Etenkin kasviksista ja marjoista saatavat prebioottiset kuidut ovat hyväksi. Myös maitohappobakteerivalmisteesta voi olla apua.

4. Värikkäästä ja kasvispainotteisesta ruoasta saat myös enemmän vitamiineja ja kivennäisaineita kuten C-vitamiinia ja seleeniä, joita tarvitaan elimistön immuunijärjestelmän pitämiseen tasapainossa. Liian vähäinen suojaravintoaineiden saanti on immuunijärjestelmän toimintaa heikentävä tekijä. Muista siis syödä monipuolisesti ja riittävästi!

5. Pese kädet ja välttele lähikontaktia flunssaisten henkilöiden kanssa. Vaikka nykypäivän ongelma onkin liiallinen hygieenisyys, joka voi altistaa muun muassa allergioille ja autoimmuunisairauksille, flunssakaudella käsiä on hyvä pestä normaalia huolellisemmin. Näin flunssa- ja influenssavirukset eivät todennäköisemmin pääse pesiytymään elimistöön.