Omega-3-rasvahapoista kuulee ja näkee paljon: niiden terveysvaikutuksista on tiedetty paljon jo vuosikausia, mutta mitä ne oikeastaan ovat ja miksi niitä olisi hyvä syödä?

Listasimme tähän ravitsemusterapeutin kanssa neljä syytä, miksi sinunkin pitäisi syödä omega-3-lisää – vaikka söisit paljon rasvaista kalaa ja muita hyviä rasvanlähteitä.

1. Omega-3-rasvahapot vaikuttavat elimistön matala-asteisen tulehduksen kurissa pitämiseen. Matala-asteisen tulehduksen voimistuminen altistaa muun muassa sairauksille ja kudosten rappeutumiselle. Omega-3-rasvahapot pitävät tätä tulehdusta kurissa, ja ovat siten vaikutuksiltaan pääosin antiinflammatorisia.

2. Aivot koostuvat suureksi osaksi rasvasta, eikä niiden toiminnan kannalta ole lainkaan yhdentekevää, millaisia rasvoja syömme. Omega-3-rasvahappojen hyödyistä on viitteitä etenkin muistihäiriöiden ehkäisyssä ja hoidossa. Paljon omega-3-rasvahappoja sisältävää kalaa syövillä esimerkiksi dementian riski on pienentynyt.

3. Omega-3-rasvahappojen puutos voi näkyä hermosto-oireina, kuten raajojen pistelynä tai tunnottomuutena, ihon kunnon huononemisena, hilseilynä tai kuivuutena, heikentyneenä immuniteettina ja toistuvina infektioina. Näkö- ja muistihäiriöitä, mielialan laskua ja jopa masennusta voi ilmetä, jos rasvahappojen saanti on pitkäaikaisesti heikkoa.

4. Nykyruokavaliosta omega-3-rasvahappojen saanti jää usein niukaksi, etenkin jos kalan syönti on vähäistä eikä päivittäin käytetä runsaasti kylmäpuristettuja kasviöljyjä, kuten pellava-, camelina- ja hamppuöljyjä. Etenkin pitkälle prosessoitu ruoka sisältää hyvin vähän omega-3-rasvahappoja ja hyvälaatuisia omega-6-rasvahappoja.