Vegaaniruokavalio on nykyisin suosittu monista eri syistä. Yksi valitsee sen eettisistä ja/tai ekologisista syistä, toinen parantaakseen ruokavalionsa laatua ja hyvinvointiaan, kolmas painonhallintamielessä. Kaikki syyt ovat hyviä, ja vegaanisen ruokavalion noudattamiselle on harvemmin suuria esteitä, kunhan ruokavalioon ja sen koostamiseen kiinnittää jatkuvasti jonkin verran huomiota.

Perusperiaatteiden omaksuminen ei ole vaikeaa, mutta on tarpeen kiinnittää huomiota muutamiin seikkoihin:

  

1. Älä korvaa proteiinia viljatuotteilla. Vegaaniseen ruokavalioon siirryttäessä saattaa alkaa korvata aiemmin käytettyjä eläinkunnan tuotteita vaikkapa leivillä, puurolla tai hedelmillä, mutta sen sijaan olisi tärkeää pyrkiä pitämään ruokavalio monipuolisena ja löytämään poisjätetyille tuotteille korvaavat proteiininlähteet.

2. Vegaanista ruokavaliota aloittaessa saattaa syntyä käsitys, että ruokavalio muuttuu terveellisemmäksi riippumatta siitä, millaisia tuotteita valitsee. Asia ei kuitenkaan ole näin suoraviivainen, ja on hyvä pitää mielessä, että sokeroidut jogurtit tai nakkipaketit eivät muutu terveyden kannalta hyviksi valinnoiksi, vaikka ne olisivat vegaanisia.

3. Vältä tuotteita, joissa on lisättyä sokeria tai joiden tuoteselosteessa on mainittu kasvirasva (näin ilmaistuna rasva on lähes poikkeuksetta huonolaatuista). Pidä einekset vain hätävaroina ja suosi tuoreita ja hellävaroen kypsennettyjä kasviksia, marjoja ja hedelmiä, papuja ja linssejä, tofua, kauraa, ruista, ohraa, kvinoaa ja tattaria.

4. Pidä huoli siitä, että syöt riittävästi: kun ruokavaliosta jätetään joitakin ryhmiä pois, energiansaanti voi huomaamatta laskea turhan paljon. Samalla syntyy helposti ravintoainepuutoksia, joiden johdosta niin arjessa jaksaminen kuin suorituskyky liikunnassa heikkenee ja vastustuskyky laskee. Huolehdi siitä, että syöt tasapainoisesti ja riittävän runsaasti.

5. Kasviperäiset tuotteet eivät itsessään sisällä aivoille ja hermostolle tärkeää B12-vitamiinia. Puutos johtaa peruuttamattomiin hermostovaurioihin, joten vegaanin on ehdottomasti täydennettävä ruokavaliotaan B12-vitamiinilla. Myös D-vitamiinin ja jodin saanti jää alhaiseksi, joten ne on syytä ottaa erikseen.

Haluatko lisää ohjeita ja tutkittuja vinkkejä siihen, miten voit syödä vegaanisesti ja terveellisesti? Lataa ilmainen ravitsemusterapeutin kokoama Näin syöt vegaanisesti ja terveellisesti -oppaamme.

Lue lisää oppaasta: https://www.nordicglow.fi/nain-syot-vegaanisesti-ja-terveellisesti/