Tiesitkö, että siinä missä esimerkiksi C-vitamiinia ja E-vitamiinia saa riittävästi monipuolisesta ja terveellisestä ruokavaliosta, D-vitamiinia ei? Käytännössä ainoa ravintoperäinen D-vitamiinin lähde on villi kala, jota kovinkaan moni ei syö useita kertoja viikossa; ja tästä syystä D-vitamiinin saanti tulisikin taata ravintolisän muodossa.

D-vitamiinia myös muodostuu iholla auringonvalon seurauksena, mutta Suomessa käytännössä vain kesäaikaan. Kesällä 20 minuutin oleilu keskipäivän auringossa täyttää varastot tehokkaasti, jos kesä on aurinkoinen ja lämmin ja ulkoilet päivittäin. Muutoin ympäri vuoden suositellaan käytettävän D-vitamiinilisää.

Ravinnosta D-vitamiinia saa luonnollisessa muodossa merkittäviä määriä käytännössä vain kaloista. Luontaisesti D-vitamiinia sisältävät kotimaiset järvikalat, kuten siika, silakka, ahven ja muikku. Myös lohi sisältää melko hyvin D-vitamiinia.

Joissakin metsäsienissä on kohtalaisesti D2-vitamiinia, mutta tämän muodon runsas saanti voi heikentää tärkeämmän D3-vitamiinin toimintaa elimistössä. Lisättyä synteettistä D-vitamiinia on monissa tuotteissa, kuten maidoissa, piimässä, jogurteissa, kasvimaitojuomissa ja kasviperäisissä jogurteissa sekä rasvalevitteissä. Luomutuotteita sen sijaan ei, rasvatonta luomumaitoa lukuun ottamatta, D-vitaminoida. Lisäksi sitä saadaan kalanmaksaöljystä ja D-vitamiinia sisältävistä monivitamiinivalmisteista.

Riittävä D-vitamiinin saanti on elimistölle ratkaisevan tärkeää esimerkiksi immuunijärjestelmän normaalin toiminnan, mielen hyvinvoinnin sekä luuston, hampaiden ja lihasten terveyden kannalta. Näistä voit lukea lisää postauksestamme 5 syytä syödä D-vitamiinia.

Kiinnostaako tehokas, laadukas ja puhdas D-vitamiini? Kokeile kotimaista GLOW D-vitamiiniamme nyt edullisin tarjoushinnoin klikkaamalla tästä!