Yhä useampi suomalainen kärsii erilaisista vatsaoireista, joista yleisimpiin lukeutuu vatsan turvotus tai erilaiset kivut. Oireiden yleisyys ei kuitenkaan suinkaan tarkoita sitä, että niiden kanssa pitäisi elää tai ne pitäisi hyväksyä – päinvastoin. Omaan oloon voi vaikuttaa pienilläkin päivittäisillä valinnoilla.

Tässä neljä vinkkiä, joiden avulla helpotat vatsan alueen turvotusta:

1. Suolistokin kaipaa liikettä: vältä pitkiä istumisjaksoja etenkin huonossa ryhdissä ja suosi hyötyliikuntaa aina kun se on mahdollista.

Mieti, mitkä kaikki arjen siirtymät voisit hoitaa kävellen tai pyöräillen, tai voisitko kenties parkkeerata auton hieman kauemmaksi kuin on tarve, tai jäädä aiemmalla bussipysäkillä? Jos teet istumatyötä, pyri jaloittelemaan vähintään kerran tunnissa.

2. Huolehdi, että ruokavaliossasi on riittävästi kuitua ja että saat sitä monipuolisesti sekä juureksista, kasviksista, marjoista ja hedelmistä että täysjyväisistä viljatuotteista. Tarkista, että päivän jokaisella aterialla on kuidun lähteitä.

3. Stressi pahentaa lähes kaikkia vatsaoireita. Muista siis rentoutuminen, sopiva määrä liikuntaa ja ulkoilua sekä riittävä nukkuminen! Huolehdi, että saat vähintään 8 tuntia unta yössä ja käytät päivittäin aikaa liikuntaan, ulkoiluun ja rentoutumiseen, kuten kirjan lukemiseen.

4. Runsas hiilihapotettujen juomien käyttö ja purukumin jauhaminen kerryttävät ruuansulatuskanavaan ilmaa, mikä ilmenee turvotuksena ja kipuina. Rajoita siis erilaisten limujen, kivennäisvesien ja purukumien kuluttamista.