Stressi itsessään ei ole negatiivinen asia, vaan kuuluu moniin mielekkäisiin tai hyödyllisiin tilanteisiin, kuten urheiluun ja positiivisiin haasteisiin. Stressi lisää vireyttä, tehokkuutta ja suorituskykyä. Ongelma stressin suhteen onkin siinä, jos sitä on liikaa suhteessa palautumisen määrään, ja niinhän nykypäivänä monella on.

Listasimmekin tähän ravitsemusterapeuttimme kanssa neljä tapaa lisätä palautumista, eli tuoda vastapainoa stressaantumiselle, omassa arjessa:

1. Päivästä riippuen joko lempeä liike tai kovempi, ajatukset pois työstä vievä tehotreeni ovat sitä, mitä keho kaipaa. Kovasta fyysisestä työstä palautumiseen tarvitaan sitä vastoin enemmän myös selkeää lepoa, joskaan ei tule unohtaa, että fyysisen työn tueksi tarvitaan usein muun muassa lihasten vahvistamista, jotta vältyttäisiin rasitusvammoilta.

2. Ajatustyöstä palautuakseen aivot tarvitsevat aikaa, jolloin ne eivät altistu ärsyketulvalle. Nykyisin vaarana on, ettei sellaista aikaa unta lukuun ottamatta juuri tarjoilla. Puhelimen jatkuva selaaminen, somessa oleminen, netissä oleminen tai television ja suoratoistopalveluiden katselu ei anna aivoille niiden tarvitsemaa lepoa.

3. Erilaiset läsnäolo- ja tietoisuusharjoitukset, kasvotusten vietetty aika läheisten kanssa ja luonnossa liikkuminen, mielellään ilman treenitavoitteita, palauttavat aivoja aivan eri tavalla kuin näytön tuijottaminen. Kokeile myös palauttavaa, ja lempeää liikuntaa, kuten venyttelyä, putkirullailua tai rauhallista joogaa.

4. Tiedosta, että alkoholilla ja fyysisellä palautumisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Alkoholi saattaa vaikuttaa hyvältä rentoutumiskeinolta ja auttaa rauhoittumaan, mutta alkoholi hidastaa selkeästi kehon palautumista. Mitä enemmän alkoholia, sen suurempi vaikutus, mutta henkilöstä riippuen jo yhdellä annoksella on merkitystä.