Lisääntyneen ilmastotietoisuuden tuloksena monia ahdistaa, ja lamaantumisen sijaan onkin hyvä miettiä, mitä käytännön tekoja ja muutoksia itse voi tehdä omassa arjessaan tilanteen eteen. Pienetkin teot ovat kotiin päin, etenkin, jos kerrot niistä myös lähipiirillesi ja yrität inspiroida kaikkia tekemään parempia valintoja. Pienistä puroista kasvaa iso joki!

Tässä viisi käytännön asiaa, joita voit tehdä omaa hiilijalanjälkeäsi pienentääksesi:

1. Vähennä lentämistä ja autoilua. Voisitko suosia lomalla kohteita, jotka ovat lähellä? Kaukomatkan sijaan Euroopastakin löytyy loistavia kohteita niin rantalomailijalle kuin eksotiikkaakin kaipaavalle, ja kaupunkiloman perässä ei edes tarvitse lentää, kun Suomesta ja lyhyen laivamatkan päästä löytyy mielenkiintoista maisemanvaihtelua.

Autoilun tarpeellisuus riippuu toki paljon asuinpaikasta: ison kaupungin keskustassa asuva tuskin kaipaa autoa mihinkään, kun taas maaseudulla asuva ei pärjää ilman. Arvioi omaa autoiluasi kriittisesti: voisitko käydä lähikaupassa kävellen tai polkupyörällä, ja samalla lisätä arkeesi hyötyliikuntaa?

2. Tarkkaile omaa kulutustasi kriittisesti. Tarvitsetko todella niin paljon materiaa (esimerkiksi vaatteita) kuin hankit tällä hetkellä? Pärjäisitkö vähemmällä panostaen määrän sijaan laatuun? Materian kulutusta karsimalla rahaa myös säästyy niihin asioihin, joita oikeasti haluat ja jotka todella tukevat onnellisuuttasi ja hyvinvointiasi.

Palkitse itseäsi ostamatta jätetystä materiasta esimerkiksi käyttämällä sama summa rahaa oman hyvinvointisi tukemiseen.

3. Nipistä lämmitys- ja vesikustannuksissa. Älä suotta pidä kotia suorastaan trooppisissa lämpöasteissa, vaan lämmittele ensisijaisesti villasukkia, tossuja ja neuleita hyödyntäen. Rentoudu pitkän, lämpimän suihkun sijaan vaikkapa jokailtaisella venyttely- ja meditointihetkellä ja vaihtamalla television katselu ja puhelimen selailu kirjan lukemiseen.

Samalla säästät suuret summat raha vuodessa, etenkin, jos lämmitys- ja vesikustannuksesi ovat nyt korkeat.

4. Panosta vastuullisesti tuotettuun huonolaatuisen sijaan. Sen lisäksi, että ostaa vain tarpeeseen ja sijoittaa omaan hyvinvointiinsa, on tärkeää miettiä, miten ja mistä oma hankinta on valmistettu ja kuinka se toimii käytössä. Suosi eettisesti tuotettua ja pyri kotimaisuuteen aina kun se on mahdollista.

5. Suosi kasvisruokaa. Kaupasta löytyy tänä päivänä kasviperäistä valikoimaa aina proteiininlähteistä maitotuotteiden korvaajiin ja herkkuihinkin. Voisitko pitää yhden kasvisruokapäivän viikossa, entä kokeilla ruoanlaitossa erilaisia vaihtoehtoja maitotuotteille? Lähesty asiaa uteliaasti esimerkiksi maukkaalta kuulostavia reseptejä kokeillen.