Kiinnostaako anti-age ja ihon ikävaurioiden korjaaminen?

Anti-age on paljon esillä, sillä markkinoilla on anti-age -seerumeita, -voiteita, -ampulleja ja muita kosmeettisia tuotteita. Anti-age-tuotteiden tarkoitus on saada iho toimimaan kuten se toimi nuorempana, sekä suojata ihoa ennenaikaisesti vanhentavilta tekijöiltä.

Ei ihme, että monelle naiselle anti-agesta tulee siis ensimmäisenä mieleen ryppyjen siloittaminen ja ikääntymisen merkkien häivyttäminen erilaisten voiteiden avulla. Entä jos ihonhoidossa ei olisikaan kyse vain ulkonäöstä, vaan ihoa hoitamalla hoitaisit myös kokonaisvaltaisesti kehoasi?

Syö itsellesi kaunis iho ja elinvoimaisempi keho

Kaikille naisille ihon nuorekas ulkonäkö ei kuitenkaan ole prioriteetti numero yksi, vaan mielipide on, että rutut ja juonteet saavat näkyä. 40 vuotta täyttäneen ei tarvitsekaan näyttää 20-vuotiaalta. Ja näinhän se on! Kaikki me ikäännymme ja sitä ei voi kukaan estää.

Ikääntyvä ihoa voi kuitenkin kuivua, saada herkemmin mustelmia ja kärsiä esimerkiksi couperosasta. Ikääntymisen merkit voivat siis aivan konkreettisesti tuntua niin ikäviltä, että niihin kaipaa apua. Esimerkiksi kuiva iho voi kutista, pölistä ja jopa halkeilla.

Ravinto vaikuttaa oleellisesti ihon kuntoon ja kosteustasapainoon. Jotta iho voisi mahdollisimman hyvin, anti-age voiteiden käytön sijaan tai niiden lisäksi kannattaa miettiä, kuinka ikääntyvää ihoa niin kasvoilla kuin vartalolla voisi hoitaa sisäisesti.

Ihon ravitseminen sisäisesti hoituu ensisijaisesti oikeanlaisella ravinnolla. Monipuolinen, terveellinen, runsaasti kasviksia ja riittävästi pehmeitä rasvahappoja sekä proteiinia sisältävä ravinto auttaa ylläpitämään ihon hyvää kuntoa ja ehkäisemään iho-ongelmia. Kasviksia tulisi saada mielellään vähintään 800g päivässä ja hyviä rasvoja tulisi nauttia monipuolisesti eri lähteistä.

Aina ei kuitenkaan välttämättä ehdi tai pysty syömään optimaalisen terveellisesti, jolloin ihon ja koko kehon hyvinvointia tukeva ravintolisä voi olla hyödyksi. Jotkin iholle tärkeät ravinteet, kuten kollageeni, voivat myös olla haastavia saada ravinnosta.

Miksi ihon hoitaminen ravintolisällä ei ole pelkästään ikääntymistä vastaan taistelua, vaan ihon ja kehon hyvinvoinnista huolehtimista?

Ikääntymisen merkit näkyvät kaikista konkreettisimmin ulkoisista merkeistä ja erityisesti kasvoista, sekä kaulasta. Helposti ei tule ajatelleeksi, että esimerkiksi kasvojen ihon vanhetessa ja rypistyessä kaikki muutkin kehon kudokset vanhenevat. Kasvojen ikääntyessä myös esimerkiksi verisuonet ja sisäelimet vanhenevat, vaikka sitä ei silmällä näekään.

Ihon hoitaminen sen hyvinvointia tukevalla ravinnolla ja sopivalla ravintolisällä ei siis ole pelkästään ikääntymistä vastaan taistelua. Etenkin kollageenin saannista huolehtiminen ei ole vain ulkonäöstä huolehtimista, sillä kollageeni on proteiini, jota on ihon lisäksi muun muassa luissa ja jänteissä, sekä elinten ympärillä.

Pidä huolta ihosta, sillä se on suurin elin

Ikääntyessä on erityisen tärkeää antaa iholle ne tarpeelliset ravinteet, joita se kaipaa. Se on tärkeä osa kokonaisvaltaista kehon hyvinvointia, sillä iho on ihmisen suurin elin. Iho suojaa meitä ulkoapäin tulevilta tekijöiltä, sekä auringon UV-säteilyltä. Iho pitää yllä kehon lämpötilaa ja muodostaa elintärkeää D-vitamiinia.

Iho pitää myös kudokset koossa, sekä suojaa ja peittää. Ihossa olevien hermopäätteiden avulla aistitaan lämpötilojen lisäksi esimerkiksi kipua. Iho on myös osa elimistön puolustusjärjestelmää. Ehjän pintakerroksen avulla se suojaa elimistöä ulkoisia ärsykkeitä, kuten erilaisia mikrobeja ja kemikaaleja vastaan.

Ikääntyvä iho ohenee ja sen toiminta muuttuu niin, että hiertymiä ja pinnallisia haavoja syntyy helpommin. Ihon oheneminen heikentää D-vitamiinin valmistumista eli D-vitamiinisynteesiä. Kuten todettua, myös ihon kyky tuottaa kollageenia loppuu noin 40 ikävuoden jälkeen.

Hoitamalla ja ennaltaehkäisemällä ihon ikävaurioita hoidat siis myös koko kehoa.

Tee nämä kolme asiaa ihosi ja kehosi hyvinvoinnin parhaaksi:

1. Syö monipuolisesti ja värikkäästi

Ihon ja kehon ravitseminen lähtee sisältä. Pyri syömään jokaisella aterialla kasviksia tai marjoja, niin 800 gramman kasvistavoite ei tunnu ollenkaan mahdottomalta. Muista myös riittävä proteiininsaanti!

2. Huolehdi hyvien rasvahappojen saannista

Älä pelkää käyttää rasvaa, mutta suosi pehmeitä rasvoja. Nauti monipuolisesti erilaisia hyviä rasvahappoja, kuten esimerkiksi tummassa lasipullossa olevia kylmäpuristettuja öljyjä, siemeniä, pähkinöitä, avokadoa ja rasvaisia kaloja.

3. Tue ihon ja kehon hyvinvointia laadukkaalla ravintolisällä

Ravintolisä voi olla paikallaan, jos aina ei ehdi syödä terveellisesti, stressi vie joskus unet ja liikunta jää toisinaan vähemmälle. Kaikkia ihon kaipaamia ravinteita ei myöskään saa ruoasta. Esimerkiksi kollageenia on haastava saada ravinnosta, sillä sitä on luissa, nahassa ja ruodoissa, jotka eivät perinteisesti kuulu ruokakulttuuriimme.

Varmista ihon ja kehon tarvitsemien ravinteiden saanti laadukkaalla ravintolisällä, joka sisältää vähintään hyaluronihappoa ja kollageenia. Sen lisäksi, että tämä duo yhdessä C-vitamiinin kanssa vähentää juonteita ja lisää ihon kimmoisuutta, kollageeni ja hyaluronihappo yhdessä voitelevat myös rustoa, mikä auttaa ehkäisemään erilaisia nivelkipuja ja -tulehduksia.