Oletko miettinyt, miten kollageeni auttaa ihonhoidossa ja mitä se oikeastaan on? Kollageeni on ainakin nimenä monille tuttu, sillä sitä löytyy nykyään monista ravintolisistä, juomista, energiapatukoista ja jopa suklaasta. Ei kuitenkaan ole aivan samantekevää, missä muodossa kollageenia syö.

Kollageenilla on tärkeä rooli etenkin yli 40-vuotiaan naisen ihonhoidossa, sillä noin 40-vuotiaana elimistön oma kollageenintuotanto loppuu lähes kokonaan. Kun elimistö ei tuota enää kollageenia, iho alkaa rypistyä ja veltostua niin kasvoilla kuin koko vartalossa.

Kollageenin saannin turvaaminen on hyödyllistä, mikäli haluaa huolehtia ihon hyvinvoinnista ja helpottaa ihon kuivuutta.

Mitä kollageeni on?

Kuten tässä postauksessa kerroimme, kollageeni on proteiini, jota on erityisesti ihossa, luissa ja jänteissä, sekä elinten ympärillä. Tämä proteiini on tärkeä rakennusaine etenkin iholle.

Kollageeni vaikuttaa erityisesti ihon kykyyn sitoa kosteutta, sekä ihon joustavuuteen ja ryppyihin. Se on tärkeää myös hiusten ja kynsien hyvinvoinnille. Hydrolysoitu, eli peptideiksi (“pieneksi proteiiniksi”) pilkottu kollageeni on paras vaihtoehto, jotta kollageeniravintolisästä voi olla hyötyä elimistölle. (Kaunis iho -valmisteessa on hydrolysoitua kollageenia)

Kollageenia saa myös ravinnosta, mutta parhaita lähteitä ovat luut, nahat ja kalanruodot, jotka tulisi keittää liemeksi, jotta niiden sisältämän kollageenin voisi hyödyntää. Tämän vaivan vuoksi ravintolisä on helpoin keino turvata kollageenin saanti.

Mitä iholle tapahtuu kun kollageenintuotanto lakkaa?

Mitä ihossa tarkalleen ottaen tapahtuu, kun kollageenin tuotanto lakkaa lähes kokonaan 40 ikävuoden tultua mittariin? Iho veltostuu ja rypistyy ja siihen voi syntyä pigmenttiläiskiä, etenkin jos auringon UV-säteilyltä ei ole ihan aina muistanut suojautua. Ihon taipumus couperosaan voi voimistua. Ikääntymisen myötä myös ihon oma hyaluronihappo vähenee.

Ulkonäöllisten seikkojen lisäksi iho voi reagoida kollageenin puutteeseen muuttumalla aiempaa mustelmaherkäksi. Myös haavat voivat parantua aiempaa hitaammin, sillä iho ei uusiudu yhtä nopeasti kuin ennen.

Mitä ottaa huomioon kollageenivalmistetta valitessa?

Ravintolisänä otettavassa kollageenissa kannattaa huomioida tuotteen C-vitamiinipitoisuus, sillä kollageenia ei synny ilman C-vitamiinia. Ravintolisistä saatava kollageeni ei suoraan lisää kollageenin määrää ihossa, mutta edistää kollageenin luontaista tuotantoa ja kosteuttaa ihoa. (Kaunis iho -ravintolisässä C:tä on 40mg/kapseli)

C-vitamiinin saantisuositus on 75 milligrammaa päivässä, mutta ihon hyvinvoinnin kannalta C-vitamiinia voi nauttia huoletta enemmän, sillä se on vesiliukoinen vitamiini. Vesiliukoisuuden vuoksi C:tä tulisi saada runsaasti päivittäin. Ravintolisillä ei tulisi yrittää korvata terveellistä ravintoa, joten kasviksia kannattaa aina pyrkiä syömään vähintään puoli kiloa päivässä ja mielellään yli 800g.

Ihon kannalta voidaan sanoa, että kollageenin muodostaminen on yksi C-vitamiinin tärkeimmistä tehtävistä. C-vitamiini on luonnollinen antioksidantti, joka ehkäisee ihon kuivumista ja uudistumista. Kollageenivalmistetta valitessa kannattaa siis varmistaa tuotteen C-vitamiinipitoisuus, sekä kollageenin hydrolysoitu eli pilkottu muoto.

Onko kollageenista oikeasti hyötyä?

Kollageeni auttaa siis lisäämään ihon kimmoisuutta, madaltaa juonteita ja ryppyjä ja ennaltaehkäisee niiden syntymistä. C-vitamiini edistää kollageenin muodostumista ihon normaalia toimintaa varten. Kollageenin suotuisat vaikutukset eivät rajoitu vain ihoon, vaan se tukee myös muun muassa nivelten, luuston ja sisäelinten hyvinvointia.