Moni meistä tietää, että omilla elintavoilla voi vaikuttaa esimerkiksi painoon, kehonkoostumukseen tai yleiseen vireystilaan, mutta tiesitkö, että jopa hiusten hyvinvointia voi säädellä omilla päivittäisillä valinnoilla?

Vaikka hiukset eivät ole samanlaista elävää kudosta kuin vaikkapa iho, niin elintavat kuin hiusten hoitaminenkin vaikuttavat niiden kuntoon merkittävästi. Hiustutkijoiden mukaan hiustenlähtö ja hiuspohjan ongelmat johtuvatkin elimistön häiriötiloista, joilla on vaikutusta hiussolukkoon.

Tässä kolme keinoa, joiden avulla tehostat hiustesi hyvinvointia:

1. Tarkista, että ruokavaliostasi löytyy riittävästi proteiinia, väriä erilaisista kasviksista, marjoista ja hedelmistä sekä säännöllisesti rasvaista kalaa.

Riittävän proteiinin, antioksidanttien sekä omega-3-rasvahappojen saannin on havaittu olevan yhteydessä hiusten kuntoon, joten varmistamalla näiden saannin päivittäisessä ruokavaliossasi otat ison askeleen kohti hyvinvoivia hiuksia.

2. Harjoita stressinhallintaa esimerkiksi oleskelemalla luonnossa, meditoimalla, lukemalla kaunokirjallisuutta tai tekemällä muuta sellaista, mikä saa sinut todella rentoutumaan. Pidä mielessä, että somen selailu tai TV:n katsominen ei tutkitusti ole aivoille rentouttavaa, vaikka tuntuisikin mukavalta.

Ei liene olemassa asiaa, johon stressi ei hyvinvoinnissa vaikuttaisi: voimakas tai pitkäaikainen stressi näkyy usein myös hiuksissa.

3. Vaihda hiustenhoitotuotteesi luonnokosmetiikkaan. Nykyään jo perusmarketeista löytyy hyviä vaihtoehtoja, ja tavarataloista vielä paremmin.

Tavanomaiset hiustenhoitotuotteet sisältävät muun muassa mikromuoveja ja silikonia sekä muita kemikaaleja, joilla saadaan luotua illuusio siitä, että hiukset ovat hyväkuntoiset ja hoidetut. Nämä aineet eivät kuitenkaan todellisuudessa hoida hiuksia, eivätkä ennen kaikkea ole hyväksi luonnolle tai terveydelle.