D-vitamiinin päivittäinen käyttö on suositeltavaa Suomen leveysasteilla, sillä emme saa sitä riittävästi auringosta. Kesäkuukaudet ovat poikkeus tästä, mikäli aurinko paistaa ja oleskelet päivittäin ulkona kevyissä vaatteissa; kuitenkin alkusyksystä alkukesään asti olisi suositeltavaa syödä D-vitamiinia purkista, sillä kesäloma tai yksi viikko etelässä talven aikana ei riitä.

D-vitamiinilla on tieteellisesti todettu olevan vaikutusta moneen elimistön toimintaan liittyvään reaktioon, joten kyse ei ole mistään pienestä asiasta.

Jos et vielä syö D-vitamiinia säännöllisesti, lue tästä, miksi kannattaisi aloittaa nyt:

1. D-vitamiini säätelee elimistön immuunijärjestelmää eli on välttämätön sen normaalille toiminnalle.

Immuniteetin vajaasta toiminnasta seurauksena voi olla infektioita ja syöpiä, liiallisesta toiminnasta taas allergioita ja autoimmuunisairauksia. Siksi on erityisen tärkeää, että immuunijärjestelmä toimii optimaalisella tavalla.

2. Riittävä D-vitamiinin saanti ehkäisee autoimmuunisairauksien syntyä.

Monilla niitä sairastavilla on matala veren D-vitamiinipitoisuus. Jos sairastat autoimmuunisairautta, olisi erityisen tärkeää huolehtia riittävästä D-vitamiininsaannista.

3. D-vitamiini vaikuttaa hormonitasapainoon.

Elimistön kaikki hormonit – kuten kortisoli, insuliini, kilpirauhashormonit ja sukupuolihormonit – toimivat kiinteässä yhteydessä toisiinsa ja ongelmat jossakin niistä johtavat pidemmällä aikavälillä epätasapainoon myös muissa hormoneissa.

4. D-vitamiini voi vaikuttaa myös mielen hyvinvointiin.

Masentuneilla on usein havaittu matalahko veren D-vitamiinipitoisuus. Matala pitoisuus on yhdistetty myös muihin mielenterveyden ongelmiin ja sairauksiin, vaikka D-vitamiinista niiden hoitokeinona onkin ristiriitaista tutkimusnäyttöä.