Mitä paljon puhuttu kollageeni itse asiassa on? Kollageeni on proteiini, jota on erityisesti ihossa, luissa ja jänteissä, sekä elinten ympärillä. Tämä proteiini on tärkeä rakennusaine etenkin iholle. Ihon lisäksi se pitää myös nivelet, jänteet ja muut kudokset uusiutuvina.

Kollageenista puhutaan paljon siksi, että edistää koko kehon kimmoisuutta, joustavuutta ja uusiutumista. 70 prosenttia ihon kuivapainosta on kollageenia.

Noin 25 ikävuoden jälkeen elimistön oma kollageenituotanto hidastuu ja noin 40-vuotiaana se loppuu miltein kokonaan. Tämän seurauksena iho muuttuu kuivemmaksi ja ryppyisemmäksi, hiukset ohenevat ja nivelsiteet menettävät notkeuttaan.

Kollageenin määrää ihossa ja koko kehossa voi onneksi lisätä yksinkertaisesti niin, että syö sitä. Lue eteenpäin ja tiedät, miksi kollageenin syöminen kannattaa!

1. Kollageeni lisää ihon nuorekkuutta

Kollageeni on siis ihon tärkeä rakennusaine. Se tehoaa hyvin sisäisesti nautittuna, eli ruokana tai ravintolisinä. Syödyn kollageenin hyödyt pätevät kasvojen ihon lisäksi tietenkin myös muuhun ihoon, esimerkiksi kaulaan, käsivarsiin ja reisiin. Kollageeni voi vähentää myös selluliittia.

Kollageenituotannon loppumista nopeuttavat C-vitamiinin puute, tupakointi, sokerin syöminen, sekä auringon UV-säteily. Kollageenia täytyy saada säännöllisesti, jotta sen hyödyt alkavat näkyä.


2. Kollageeni edistää nivelten hyvinvointia

Kollageeni vaikuttaa ihon lisäksi myös nivelten hyvinvointiin. Kollageeni on yhtä lailla tärkeä proteiini myös nivelille ja sen väheneminen aiheuttaa nivelten joustamattomuutta. Kollageenin syöminen on siis tärkeää niin ihosta kuin kokonaisvaltaisesta toimintakyvystä kiinnostuneille ihmisille.

Kollageenia on olemassa useita eri tyyppejä, joista tärkeimmät ovat tyypin 1, 2 ja 3 kollageeni. Tyypin 1 kollageenia on muun muassa ihossa, jänteissä, luissa ja sisäelimissä. Tyypin 2 kollageeni on taas nivelruston tärkein proteiini. Kolmannen tyypin kollageeni esiintyy yhdessä ykköstyypin kollageenin kanssa muun muassa sisäelimissä.
Tämä kakkostyypin kollageeni koostaa noin puolet ruston proteiinista, minkä vuoksi kollageenin väheneminen kehossa heikentää myös rustoa. Tämä aiheuttaa nivelten paukkumista ja rutinaa. Kollageeni ja hyaluronihappo yhdessä voitelevat rustoa, mikä auttaa ehkäisemään erilaisia nivelkipuja ja -tulehduksia.

Kollageenituotannon ylläpitäminen ruokavaliolla tai ravintolisillä voi siis auttaa ennaltaehkäisemään erilaisia nivelvaivoja. On tärkeää muistaa syödä myös riittävästi C-vitamiinia, sillä se säätelee kollageenin muodostumista. (C mukana myös Kaunis iho -ravintolisässä)

3. Hiukset ja kynnet hyötyvät kollageenista

Myös hiukset ja kynnet rakentuvat osittain kollageenista. Kollageenin määrän väheneminen vaikuttaa hiusten paksuuteen ja kiiltoon, sekä kynsien vahvuuteen. Myös hiusten kasvunopeus hidastuu. Kollageenia syömällä edistät samalla siis myös hiusten ja kynsien hyvinvointia.


4. Kollageeni on hyödyksi myös luustolle ja sisäelimille

Ikääntymisen merkit näkyvät konkreettisimmin ulkoisista merkeistä. Harva ajattelee, että esimerkiksi ihon vanhetessa ja rypistyessä kaikki muutkin kudokset vanhenevat. Myös esimerkiksi luut, verisuonet ja sisäelimet vanhenevat, vaikka sitä ei silmällä näekään. Kollageenin saannista huolehtiminen ei siis ole vain ulkonäöstä huolehtimista.

5. Kollageenia on haastava saada ruuasta

Jos kollageenia haluaa saada ruoasta, parhaita lähteitä ovat luut, nahat ja kalanruodot – siis sellaiset osat, jotka tulisi keittää liemeksi kollageenin hyödyntämiseksi. Moni kokee liemien keittelyn hieman hankalaksi ja nämä osat menevätkin usein biojätteeseen.

Ravintolisä on helpoin keino saada kollageenia. Valittavana on eläin- tai kalaperäinen kollageeni; kasviperäistä kollageenia ei ole olemassa. Eläinkollageeni valmistetaan useimmiten naudan nahasta, kun taas kalakollageeni eristetään kalan ihosta, tukikudoksesta ja suomuista.

Ravintolisien kollageeni on yleensä hydrolysoitu, joka tarkoittaa sen pilkkomista valmiiksi peptideiksi, eli “pieneksi proteiiniksi”. Pilkottu rakenne on tärkeää, jotta kollageeniravintolisästä voi olla hyötyä elimistölle.