D-vitamiinin jatkuva, päivittäinen käyttö on Suomessa suositeltavaa tasaisten D-vitamiinitasojen saavuttamisen kannalta. Kesäkuukaudet ovat poikkeus tästä, mikäli aurinko paistaa ja oleskellaan päivittäin ulkona kevyissä vaatteissa. Muina vuodenaikoina kuitenkin D-vitamiinin säännöllistä syömistä suositellaan.

D-vitamiinilla on tieteellisesti todettu olevan vaikutusta hyvin moneen elimistön toimintaan liittyvään reaktioon.

Listasimme tähän postaukseen 5 syytä syödä D-vitamiinia säännöllisesti:

1. Elimistön immuunijärjestelmän aktivoituminen on riippuvainen D-vitamiinista: sillä on siten merkittävä rooli tulehduksen, erityisesti matala-asteisen tulehduksen vähentämisessä. Nykytiedon mukaan liiallinen matala-asteinen tulehdus on taustatekijänä lähes kaikissa sairauksissa.

2. D-vitamiini säätelee immuniteettia myös niin, että immuunireaktiot sammuvat, kun “uhka”, esimerkiksi bakteeri tai virus, on saatu poistettua. Virheellisesti päälle jäävä immuunireaktio on hyvin haitallinen, sillä se altistaa autoimmuunisairauksille.

3. Ylipainoisilla on havaittu lähes poikkeuksetta matalampi D-vitamiinipitoisuus, ja he saattavat tarvita normaalipainoisia suuremman annoksen D-vitamiinilisää. D-vitamiinin riittävällä saannilla on myös havaittu positiivisia vaikutuksia ylipainoon liittyvien sairauksien kannalta.

4. D-vitamiini voi vaikuttaa myös mielen hyvinvointiin. Masentuneilla on usein havaittu matalahko veren D-vitamiinipitoisuus. Matala pitoisuus on yhdistetty myös muihin mielenterveyden ongelmiin ja sairauksiin.

5. D-vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä suolistosta. Riittämätön D-vitamiinin saanti voikin johtaa herkemmin luuston haurastumiseen. D-vitamiinin puutos on ongelmallinen myös lihaksille ja riittävä D-vitamiininsaanti on tärkeää myös hampaille.

Haluatko kokeilla laadukasta ja tehokasta D-vitamiinia? Tilaa kotimainen ja lisäaineeton GLOW D-vitamiinimme nyt tarjoushinnoin klikkaamalla tästä!