Oletko viime aikoina kokenut tavallista enemmän väsyneisyyttä, halua hautautua viltin alle ja suorastaan käpertyä talviunille? Ei hätää – se on täysin normaalia.

Noin 10–30 prosenttia suomalaisista kokee vuosittain selkeää kaamosväsymystä, joista pieni osa kärsii lisäksi voimakkaammasta mielialan laskusta ja masentuneisuudesta, jolloin puhutaan kaamosmasennuksesta. Kaamosväsymys johtuu siitä, että kehomme seuraa luonnollista valo-pimeys-sykliä: elimistö säätelee vireystilaa muun muassa valon avulla.

Pimeään vuodenaikaan valoa tietysti on vähemmän, jolloin vireystila laskee ja unen tarve lisääntyy hieman valoisaan aikaan verrattuna, mutta harva kuitenkaan priorisoi unta niin paljon, että varaisi sille enemmän aikaa: tällöin väsymys jää varjostamaan elämää epämääräisesti, ja halu vetäytyä arkielämästä talviunille on taattu.

Mitä sitten voit tehdä, jotta välttäisit tai selättäisit pimeän ajan tuoman väsymyksen?

1. Ensimmäinen ja tärkein tapa ehkäistä väsymystä on panostaa uneen. Jos olet kevään ja kesän aikana sinnitellyt hieman liian niukoilla unilla, viimeistään nyt on aika nostaa uni tärkeysjärjestyksen kärkijoukkoon. Mieti, mistä sinun pitäisi karsia, jotta saisit riittävästi unta: jätätkö esimerkiksi television katselun vain viikonlopulle tai laitatko puhelimen pois päältä arki-iltaisin seitsemältä tai kahdeksalta?

2. Pyri hyödyntämään valoisa aika hyvin: jos mahdollista, liiku silloin ulkona. Käytä esimerkiksi osa lounastauosta ulkoiluun. Pienikin aika ulkona valoisaan aikaan virkistää. Ulkoile vapaapäivinä valoisalla mahdollisimman paljon. 

3. Kokeile valohoitoa. Riittävän tehokas kirkasvalolamppu (teho 2500–10 000 luksia) on toimiva apu väsymykseen ja matalaan mielialaan pimeinä kuukausina. Valohoito on tehokkainta, kun se otetaan aamuisin noin kello puoli kuuden ja yhdeksän välillä, mieluiten pian heräämisen jälkeen.

4. Syö värikästä, tuoretta ruokaa: paljon ravintoainerikkaita vihanneksia, juureksia ja marjoja kuumentamattomina tai hellävaraisesti kypsennettynä. Vältä ruokavalion pohjautumista viljatuotteisiin. Niitä voi ja kannattaa syödä pieniä määriä, mutta jollet ole hyvin aktiivinen tai treenaa paljon, suosi hiilihydraattien lähteinä ensisijaisesti juureksia ja marjoja.

5. Liiku mahdollisimman paljon. Vaikka ulkona olisi pimeää ja sateista, hyödynnä työ- ja asiointimatkat arkiliikkumiseen. Harrasta liikuntaa myös erikseen: sateessa ja tuulessa tehdyn juoksulenkin jälkeen olo on hyvä, ja toisaalta saatat huomata, ettei pimeys ja kylmyys olekaan niin kamalaa: oikeastaan voi olla ihan mukava liikkua vaihtelevissa säissä.

+ 1 Järjestä aikaa itsellesi mieleiselle tekemiselle. Varaa yksi ilta viikossa sille, että teet jotakin rentouttavaa, josta nautit. Se voi olla esimerkiksi ystävän tapaaminen, hyvän kirjan lukeminen tai lenkin päälle lämmitetty sauna, jossa hemmottelet itseäsi vaikkapa hius- tai kasvonaamiolla.

Lisää vinkkejä ja tutkittua tietoa kaamosväsymyksen selättämiseen löydät ilmaiselta Vältä kaamosväsymys -verkkokurssiltamme.