Kukapa nainen ei haaveilisi kuulaan kauniista, hehkuvasta ihosta? Moni tietääkin jo, että esimerkiksi riittävästi vettä juomalla, värikkäitä kasviksia syömällä ja hyvien rasvahappojen saannin takaamisella saa parannettua ihon hyvinvointia: mutta tiedätkö, mitä kannattaisi välttää?

Listasimme tähän ravitsemusterapeuttimme kanssa neljä asiaa, joita välttämällä saat ihosi hehkumaan:

1. Jotkin ruoka-aineet voivat aiheuttaa yliherkkyyttä ja siten iho-oireita. Tyypillisiä ruoka-aineyliherkkyyksien kohteita ovat lehmänmaitotuotteet ja voimakkaat mausteet kuten chili, paprikajauhe, curry ja pippurit. Tarkastele, onko jokin näistä sopimaton sinulle, ja vältä yliherkkyyttä aiheuttavien ruoka-aineiden syömistä varsinkin päivittäisessä ruokavaliossa.

2. Jos hormoonitoiminta ei ole tasapainossa, se näkyy usein kasvoilla ja muualla ihossa niin sanottuina hormoninäppyinä. Hormoniepätasapainoa aiheuttaa muun muassa runsas nopeasti imeytyvien hiilihydraattien syönti. Vältä siis puhdistettujen viljojen ja sokereiden syömistä ja korvaa ne terveellisemmillä vaihtoehdoilla, kuten täysjyväviljoilla.

3. Jos uni jää liian lyhyeksi tai se on pinnallista tai katkonaista, kasvuhormonien sijaan elimistössä vapautuu stressihormoneja. Ne hajottavat ihon kimmoisuudelle olennaista kollageenia ja lisäävät elimistön tulehdustilaa, mikä aiheuttaa ihon rappeutumista ja vanhenemista. Vältä siis unen määrästä ja laadusta tinkimistä mahdollisimman paljon.

4. Stressillä on ihon hyvinvoinnin kannalta monia negatiivisia vaikutuksia: vaikka stressi mielletään usein mielen tasolla olevaksi asiaksi, sillä on pitkään jatkuessaan negatiivisia vaikutuksia eri puolilla elimistöä. Vältä siis pitkittynyttä, voimakasta stressiä ja palautumista haittaavia asioita, kuten jatkuvaa näyttöjen tuijottamista ja fyysistä passiivisuutta.