Month: tammikuu 2020

Ikääntyvän ihon hoito

Mikä on tärkeintä ikääntyvän ihon hoidossa? Vaikka me kaikki ikäännymme, ikääntyvästä ihosta puhutaan yleensä silloin, kun 40 ikävuoden rajapyykki on ohitettu. Iho alkaa kuivua ja veltostua ja rypyt alkavat syventyä kiihtyvällä tahdilla.

Viimeistään nelikymppisenä on hyvä alkaa kiinnittää ihonhoitoon erityistä huomiota, sillä 40-vuotiaana ihon kyky tuottaa kasvot nuorekkaana pitävää kollageenia loppuu miltein kokonaan. Kollageenin väheneminen heikentää ihon uusiutumiskykyä ja myös ulkoiset tekijät vaikuttavat entistä voimakkaammin ihon kuntoon ja hyvinvointiin.

Alkoholin käyttö, unenpuute, liiallinen auringon ultraviolettisäteily, sekä huono ravinto ja tupakanpoltto vaikuttavat negatiivisesti ihon kuntoon ja nopeuttavat ikävaurioiden syntymistä.

Kuinka siis ylläpitää ja parantaa ihon kuntoa, sekä ehkäistä ihon ikävaurioita?

Ravitse sisältä ja ulkoa

Kalleinkaan kasvovoide ei juuri auta, jos ravitsemus on pielessä. Monipuolinen ja värikäs ravinto auttaa ylläpitämään ihon hyvää kuntoa ja ehkäisemään iho-ongelmia. Iho pitää erityisesti kylmäpuristetuista öljyistä, siemenistä, manteleista ja mahdollisimman monipuolisesta kattauksesta kasviksia. Voit lukea täältä
ravitsemusterapeutin vinkit ihon hyvinvointia tukevaan ruokailuun.

A-, C- ja E-vitamiini ovat erityisen tärkeitä iholle. C-vitamiini on vesiliukoista ja sitä tulisi saada päivittäin. Mustaherukkaakin parempi C-vitamiinin lähde on paprika. Edullinen, mutta loistava A-vitamiinin lähde taas on porkkana. E-vitamiini on antioksidantti, joka edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä. E-vitamiinia saa muun muassa manteleista, siemenistä ja täysjyväviljasta.

Tiesitkö, että iho tarvitsee myös tarpeeksi proteiinia tuottaakseen kollageenia? Riittävästä proteiininsaannista huolehtiminen ei ole siis vain himoliikkujien juttu!

Kalliitkaan voiteet eivät juuri auta, jos ravitsemus on pielessä.

Kosteuta

Koska ikääntyvä iho kuivuu, kosteuttamiseen harvemmin riittää enää pelkkä perusvoide. Avuksi kannattaa ottaa kosteuttavat kasvovedet, seerumit, voiteet ja öljyt. Huomaathan, että kasvoveden kosteuttavasta vaikutuksesta hyötyy vain, mikäli sen taputtelee hellästi iholle vanulapulla pyyhkimisen sijaan.

Kasvovettä voi kerrostaa useamman kerroksen erityisesti iltaisin, kun on enemmän aikaa ihonhoitoon. Kasvovesikerrosten jälkeen kannattaa lisätä kosteuttava seerumi ja lukita kostes ihoon levittämällä viimeiseksi kasvovoide tai -öljy. Kasvoveden ainesosalista kannattaa tarkistaa ja välttää kuivattavia alkoholipitoisia tuotteita.

Puhdista hellävaroen

Myös kasvojen puhdistuksessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, millaiseen purkkiin tarttuu. Puhdistusgeelejä kannattaa välttää, sillä geelimäiset tuotteet kuivattavat ihoa. Voidemainen koostumus on hellävaraisempi. Purkin kyljestä kannattaa tarkistaa, ettei puhdistustuote sisällä kuivattavia ainesosia, kuten salisyylihappoa tai SLES:ää eli natriumlauryylisulfaattia.

Kasvot on hyvä pestä haalealla vedellä, sillä liian lämmin vesi poistaa iholta luonnollisia öljyjä. Ihoa ei siis ole tarkoitus puhdistaa narskuvan puhtaaksi, sillä liian pesevä tuote yhdistettynä kuumaan veteen vie pois ihon tärkeää suojakerrosta.

Hellävaraista puhdistusta ja kosteutusta ei voi korostaa liikaa, sillä riittävä kosteutus on yksi tehokkaimmista keinoista häivyttää ikääntymisen merkkejä.

Tankkaa hyaluronihappoa

Yksi tärkeimmistä tekijöistä ihokudoksen ohenemisessa ja rypistymisessä on elimistön oman hyaluronihapon väheneminen. Hyaluronihappo on ikääntyvälle iholle on erinomainen kosteuspommi. Hyaluronihappo sitoo itseensä moninkertaisen määrän vettä. Kunnon annos kosteutta ikään kuin pullistaa ihoa (englanniksi “plumped skin”), mikä häivyttää juonteita ja ryppyjä.

Hyaluronihappoa on ihossa luonnostaan, mutta sen määrä vähenee sitä mukaa kun ikää tulee lisää. Tämä aiheuttaa ihon kuivumista ja veltostumista.

Muista kollageeni

Kollageeni on proteiini, jota on erityisesti ihossa, luissa ja jänteissä, sekä elinten ympärillä. Kollageeni edistää koko kehon kimmoisuutta, joustavuutta ja uusiutumista. 70 prosenttia ihon kuivapainosta on kollageenia.

Noin 25 ikävuoden jälkeen elimistön oma kollageenituotanto hidastuu ja noin 40-vuotiaana se loppuu miltein kokonaan. Tämän seurauksena iho muuttuu kuivemmaksi ja ryppyisemmäksi, hiukset ohenevat ja nivelsiteet menettävät notkeuttaan.

Kollageenin määrää ihossa ja koko kehossa voi onneksi lisätä syömällä sitä. Helpoin keino saada kollageenia on sitä sisältävä ravintolisä, sillä ravinnosta kollageenia saa parhaiten luista, nahoista ja kalanruodoista, joiden hyödyntäminen edellyttää niiden keittämistä liemeksi.

5 syytä syödä kollageenia

Mitä paljon puhuttu kollageeni itse asiassa on? Kollageeni on proteiini, jota on erityisesti ihossa, luissa ja jänteissä, sekä elinten ympärillä. Tämä proteiini on tärkeä rakennusaine etenkin iholle. Ihon lisäksi se pitää myös nivelet, jänteet ja muut kudokset uusiutuvina.

Kollageenista puhutaan paljon siksi, että edistää koko kehon kimmoisuutta, joustavuutta ja uusiutumista. 70 prosenttia ihon kuivapainosta on kollageenia.

Noin 25 ikävuoden jälkeen elimistön oma kollageenituotanto hidastuu ja noin 40-vuotiaana se loppuu miltein kokonaan. Tämän seurauksena iho muuttuu kuivemmaksi ja ryppyisemmäksi, hiukset ohenevat ja nivelsiteet menettävät notkeuttaan.

Kollageenin määrää ihossa ja koko kehossa voi onneksi lisätä yksinkertaisesti niin, että syö sitä. Lue eteenpäin ja tiedät, miksi kollageenin syöminen kannattaa!

1. Kollageeni lisää ihon nuorekkuutta

Kollageeni on siis ihon tärkeä rakennusaine. Se tehoaa hyvin sisäisesti nautittuna, eli ruokana tai ravintolisinä. Syödyn kollageenin hyödyt pätevät kasvojen ihon lisäksi tietenkin myös muuhun ihoon, esimerkiksi kaulaan, käsivarsiin ja reisiin. Kollageeni voi vähentää myös selluliittia.

Kollageenituotannon loppumista nopeuttavat C-vitamiinin puute, tupakointi, sokerin syöminen, sekä auringon UV-säteily. Kollageenia täytyy saada säännöllisesti, jotta sen hyödyt alkavat näkyä.


2. Kollageeni edistää nivelten hyvinvointia

Kollageeni vaikuttaa ihon lisäksi myös nivelten hyvinvointiin. Kollageeni on yhtä lailla tärkeä proteiini myös nivelille ja sen väheneminen aiheuttaa nivelten joustamattomuutta. Kollageenin syöminen on siis tärkeää niin ihosta kuin kokonaisvaltaisesta toimintakyvystä kiinnostuneille ihmisille.

Kollageenia on olemassa useita eri tyyppejä, joista tärkeimmät ovat tyypin 1, 2 ja 3 kollageeni. Tyypin 1 kollageenia on muun muassa ihossa, jänteissä, luissa ja sisäelimissä. Tyypin 2 kollageeni on taas nivelruston tärkein proteiini. Kolmannen tyypin kollageeni esiintyy yhdessä ykköstyypin kollageenin kanssa muun muassa sisäelimissä.
Tämä kakkostyypin kollageeni koostaa noin puolet ruston proteiinista, minkä vuoksi kollageenin väheneminen kehossa heikentää myös rustoa. Tämä aiheuttaa nivelten paukkumista ja rutinaa. Kollageeni ja hyaluronihappo yhdessä voitelevat rustoa, mikä auttaa ehkäisemään erilaisia nivelkipuja ja -tulehduksia.

Kollageenituotannon ylläpitäminen ruokavaliolla tai ravintolisillä voi siis auttaa ennaltaehkäisemään erilaisia nivelvaivoja. On tärkeää muistaa syödä myös riittävästi C-vitamiinia, sillä se säätelee kollageenin muodostumista. (C mukana myös Kaunis iho -ravintolisässä)

3. Hiukset ja kynnet hyötyvät kollageenista

Myös hiukset ja kynnet rakentuvat osittain kollageenista. Kollageenin määrän väheneminen vaikuttaa hiusten paksuuteen ja kiiltoon, sekä kynsien vahvuuteen. Myös hiusten kasvunopeus hidastuu. Kollageenia syömällä edistät samalla siis myös hiusten ja kynsien hyvinvointia.


4. Kollageeni on hyödyksi myös luustolle ja sisäelimille

Ikääntymisen merkit näkyvät konkreettisimmin ulkoisista merkeistä. Harva ajattelee, että esimerkiksi ihon vanhetessa ja rypistyessä kaikki muutkin kudokset vanhenevat. Myös esimerkiksi luut, verisuonet ja sisäelimet vanhenevat, vaikka sitä ei silmällä näekään. Kollageenin saannista huolehtiminen ei siis ole vain ulkonäöstä huolehtimista.

5. Kollageenia on haastava saada ruuasta

Jos kollageenia haluaa saada ruoasta, parhaita lähteitä ovat luut, nahat ja kalanruodot – siis sellaiset osat, jotka tulisi keittää liemeksi kollageenin hyödyntämiseksi. Moni kokee liemien keittelyn hieman hankalaksi ja nämä osat menevätkin usein biojätteeseen.

Ravintolisä on helpoin keino saada kollageenia. Valittavana on eläin- tai kalaperäinen kollageeni; kasviperäistä kollageenia ei ole olemassa. Eläinkollageeni valmistetaan useimmiten naudan nahasta, kun taas kalakollageeni eristetään kalan ihosta, tukikudoksesta ja suomuista.

Ravintolisien kollageeni on yleensä hydrolysoitu, joka tarkoittaa sen pilkkomista valmiiksi peptideiksi, eli “pieneksi proteiiniksi”. Pilkottu rakenne on tärkeää, jotta kollageeniravintolisästä voi olla hyötyä elimistölle.

Ostoskorisi