Month: joulukuu 2018

5 + 1 vinkkiä, joiden avulla selätät kaamosväsymyksen

Oletko viime aikoina kokenut tavallista enemmän väsyneisyyttä, halua hautautua viltin alle ja suorastaan käpertyä talviunille? Ei hätää – se on täysin normaalia.

Noin 10–30 prosenttia suomalaisista kokee vuosittain selkeää kaamosväsymystä, joista pieni osa kärsii lisäksi voimakkaammasta mielialan laskusta ja masentuneisuudesta, jolloin puhutaan kaamosmasennuksesta. Kaamosväsymys johtuu siitä, että kehomme seuraa luonnollista valo-pimeys-sykliä: elimistö säätelee vireystilaa muun muassa valon avulla.

Pimeään vuodenaikaan valoa tietysti on vähemmän, jolloin vireystila laskee ja unen tarve lisääntyy hieman valoisaan aikaan verrattuna, mutta harva kuitenkaan priorisoi unta niin paljon, että varaisi sille enemmän aikaa: tällöin väsymys jää varjostamaan elämää epämääräisesti, ja halu vetäytyä arkielämästä talviunille on taattu.

Mitä sitten voit tehdä, jotta välttäisit tai selättäisit pimeän ajan tuoman väsymyksen?

1. Ensimmäinen ja tärkein tapa ehkäistä väsymystä on panostaa uneen. Jos olet kevään ja kesän aikana sinnitellyt hieman liian niukoilla unilla, viimeistään nyt on aika nostaa uni tärkeysjärjestyksen kärkijoukkoon. Mieti, mistä sinun pitäisi karsia, jotta saisit riittävästi unta: jätätkö esimerkiksi television katselun vain viikonlopulle tai laitatko puhelimen pois päältä arki-iltaisin seitsemältä tai kahdeksalta?

2. Pyri hyödyntämään valoisa aika hyvin: jos mahdollista, liiku silloin ulkona. Käytä esimerkiksi osa lounastauosta ulkoiluun. Pienikin aika ulkona valoisaan aikaan virkistää. Ulkoile vapaapäivinä valoisalla mahdollisimman paljon. 

3. Kokeile valohoitoa. Riittävän tehokas kirkasvalolamppu (teho 2500–10 000 luksia) on toimiva apu väsymykseen ja matalaan mielialaan pimeinä kuukausina. Valohoito on tehokkainta, kun se otetaan aamuisin noin kello puoli kuuden ja yhdeksän välillä, mieluiten pian heräämisen jälkeen.

4. Syö värikästä, tuoretta ruokaa: paljon ravintoainerikkaita vihanneksia, juureksia ja marjoja kuumentamattomina tai hellävaraisesti kypsennettynä. Vältä ruokavalion pohjautumista viljatuotteisiin. Niitä voi ja kannattaa syödä pieniä määriä, mutta jollet ole hyvin aktiivinen tai treenaa paljon, suosi hiilihydraattien lähteinä ensisijaisesti juureksia ja marjoja.

5. Liiku mahdollisimman paljon. Vaikka ulkona olisi pimeää ja sateista, hyödynnä työ- ja asiointimatkat arkiliikkumiseen. Harrasta liikuntaa myös erikseen: sateessa ja tuulessa tehdyn juoksulenkin jälkeen olo on hyvä, ja toisaalta saatat huomata, ettei pimeys ja kylmyys olekaan niin kamalaa: oikeastaan voi olla ihan mukava liikkua vaihtelevissa säissä.

+ 1 Järjestä aikaa itsellesi mieleiselle tekemiselle. Varaa yksi ilta viikossa sille, että teet jotakin rentouttavaa, josta nautit. Se voi olla esimerkiksi ystävän tapaaminen, hyvän kirjan lukeminen tai lenkin päälle lämmitetty sauna, jossa hemmottelet itseäsi vaikkapa hius- tai kasvonaamiolla.

Haaveissa hehkuva iho? 5 vinkkiä, joiden avulla onnistut

Moni nainen haaveilee hehkuvasta ja hyvinvoivasta ihosta, mutta todellisuudessa toimivat vinkit saattavat usein olla kiven alla. Naistenlehteä selaamalla saa helposti käsityksen siitä, että hehku omaan ihoon löytyy kosmetiikkapurkista, kun taas tehokkaimmat keinot ihon hyvinvoinnin parantamiseen ovat huomattavasti kokonaisvaltaisempia.

Mitä kannattaisi ottaa huomioon, jos haluaa hehkuvan ihon? Tässä viisi toimivaa ja tutkittua keinoa:

1. Tarkista, että lautaseltasi löytyy tuoreita raaka-aineita ja paljon värejä  juureksista, vihanneksista ja marjoista. Ravinnon laatu on yhteydessä solujen kuntoon, joten mitä enemmän luonnollisia ravintoaineita on tarjolla, sitä paremmin solut ja kudokset kykenevät toimimaan ja korjaamaan itseään.

2. Pyri nukkumaan vähintään 8 tuntia yössä. Riittävä ja laadukas uni tasapainottaa hormonitoimintaa ja elimistö korjaa itseään unen aikana, jolloin myös ihosolut uudistuvat.

3. Huolehdi, että nukkumisen ja lepäämisen lisäksi arjessasi on myös aktiivista palautumista esimerkiksi luonnossa oleilun, kevyen liikkumisen ja sosiaalisten suhteiden muodossa. Ihon kunto heijastelee elimistön stressitilaa, minkä vuoksi stressiä on syytä pyrkiä lievittämään.

4. Liiku säännöllisesti ja sopivalla teholla. Välillä kunnon hikitreenejä, välillä rauhallisempaa liikuntaa. Liikunta muun muassa kiihdyttää kasvojen alueen pintaverenkiertoa, mikä saa aikaan sen, että enemmän ravintoaineita kulkeutuu ihon kerrosten soluille.

5. Jos ihosi on kuiva, voit avittaa ihon hehkua kokeilemalla omega-3-ravintolisää; atooppisen ihon tapauksessa taas voit hyötyä probioottivalmisteesta, joka voi auttaa vähentämään suolisto- ja sitä kautta iho-oireita.

Ei muuta kuin ihon hyvinvointia tehostamaan! Jos kaipaat perusteellisemmin tietoa ja vinkkejä ihon hehkun lisäämiseen, lataa ilmainen Hehkuva iho -verkkokurssimme. Kurssi koostuu neljästä osasta, jotka saat omaan sähköpostiisi.

Ostoskorisi